Wednesday 28 March 2012

Návštěva věznice

Na začátek bych ráda řekla, že jsme se na semináři věnovali dost dlouhou dobu trestu smrti a pádným argumentem pro byly finance vydané za vězněného nebo přílišný komfort věznic. To však nikdo z nás neměl přesně potvrzené, takže se nám naskytla nabídka věznici navštívit a udělat si vlastní obrázek. Já osobně jsem proti trestu smrti, tedy spíše. Můj názor si můžete přečíst zde.
České věznice se dělí na 4 typy - se zvýšenou ostrahou, s ostrahou, s dozorem, s dohledem. Já navštívila věznici, kde jsou dva prostřední typy.



Prohlídka začala v kulturní místnosti v budově administrativy. Po krátkém úvodu, který byl spíše obecnější, jsme se přesunuli do areálu obehnaného ostnatými dráty, betonovými zdmi a dalšími opatřeními. V první budově jsme prošli kontrolou občanských průkazů, museli jsme do košíčku odevzdat veškeré kovové věci a projít detekčním rámem jako na letišti. Později jsme se dozvěděli, jak časté je pašování věcí dovnitř věznice, takže jsme plně pochopili tato přísná pravidla. Asi nejkurióznější mi připadala historka s jednou paní, která pod sukněmi pašovala celou květinu marihuany, ale kvůli tomu, že "šustila", na ni při kontrole přišli.
Když jsme venku čekali na zbytek skupiny, byli jsme upozorněni, ať se schováme za dům, do části, kde nejsou okna, aby nás vězni nemohli sledovat a pokřikovat na nás. Plně chápu, že se trestancům nelíbí exkurze, připadají si prý jako v ZOO (ale já si tak dnes také připadala, některé pokřiky nebo různé výrazy ve tvářích byly vcelku nepříjemné).

Poté jsme se šli podívat do budovy s dozorem, shlédli jsme jeden pokoj pro 10 vězňů. Byl perfektně uklizený, vše srovnané, nikde ani smítko. Každý vězeň má svou skříňku (asi 1m x 1m x 1m), ve které má veškeré osobní věci, na pokoji bylo několik kalendářů, rádio, káva, hrnky a věšák s oblečením. Na cvičení a posilování můžou mít "muklové" (jak jim slangově náš průvodce říkal) civilní oblečení jako jsou šortky, tričko, mikina a sportovní boty. Jinak v této věznici nosí šedé oblečení.
Následně jsme šli do společenské místnosti na oddílu, kde nám jeden z vězňů sdělil svůj příběh, při kterém jsem se málem rozbrečela (ano, jsem naivní, věřím v nápravu takového člověka a bylo mi ho upřímně líto) a následně jsme krátce diskutovali. Bylo zvláštní se ho ptát a na závěr mu tleskat a říkat "Nashledanou".

Byla nám ukázána jídelna, shlédli jsme i jídelníček - masová konzerva, dušená rýže, loupák. Studená večeře 3x do týdne, jinak teplá jídla, strava 3x denně. Pokud má "mukl" speciální dietu, vaří mu podle ní. Prý zde vaří dobře a dávají velké porce.
Dále jsme se byli podívat na díře. To je speciální místnost - cela, kterou bych možná nazvala samotka. Je zděná, je v ní umístěna klec (abyste nemohli dosáhnout na strop ke světlu a pořezat se o sklo, nedosáhli ke dveřím nebo na okno), je zde jen prkno, které má být postelí, s oky na přikurtování. Toto prkno Vám však přes den není k dispozici, je přiděláno petlicí ke zdi, abyste nemohli ležet. Na díře můžete být za kázeňské prohřešky třeba na 24 hodin - z čehož 1 hodina je vyhrazená procházkám, ale i několik dní.
Poté jsme šli kolem hřiště, kde "muklové" běhali a hráli fotbal, připadali mi jako školáci o velké přestávce.
Nakonec jsme skončili zpátky v kulturní místnosti a vychovatele se ptali na různé věci, diskuze trvala přes hodinu a dotazy nebraly konce, toto téma zaujalo každého na semináři.

Zkrátka pocitů mám mnoho a bijí se ve mě ještě teď. Zážitky, které se snad na blog ani publikovat nedají, spousta příběhů, dojmů. Má druhá varianta VŠ právnická fakulta mě zase chytla o něco víc. Každopádně, pokud byste měli možnost navštívit věznici v České republice, doporučuji! Je to zajímavý zážitek skrývající poučení a určitě poznání něčeho jiného - troufám si říci jiného světa.

Pokud byste měli jakéklovi dotazy, ptejte se v komentářích, na formspringu nebo na e-mailu.

21 comments:

  1. Tohle téma mě taky hrozně láká a zajímá, ale bohužel jsem zatím žádnou takovou možnost podívat se přímo do centra neměla. A naprosto chápu, že musíš být plná dojmů, byl to určitě silný zážitek!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kdyby se někdy nějaká naskytla, rozhodně ji neodmítej!

      Delete
  2. musi to byt silny zazitek..
    jen bych asi nepouzila oznaceni "mukl", pokud vim, tak to znamena Muz Urceny K Likvidaci a oznacovali se tak vezni v pracovnich taborech v dobe bolsevismu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. označení mukl není z mé hlavy, četla jsem o něm v rozhovoru s vězněm, který se tam sám označoval, v časopisu Maxim a taky tak byli označováni vychovatelem ve věznici. ale díky za rozklíčování tohoto slova. :)

      Delete
  3. Ahoj, prava jsou moc zajimava, ale osobne ti je nedoporucuju, pravniku je u nas moc (ja taky). Clanek me samozrejme zaujal, jinak z praxe muzu rict, ze vezni si na uroven STRASNE STEZUJI!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. já vím, že právníků je spousta, ale ti budou potřeba vždy. rozhodně je to uplatnitelnější než má vysněná diplomacie, nebo se pletu? :)

      Delete
    2. Na diplomacii je dost těžké se dostat, ale práce na ambasádě je myslím zajímavější (2 kamarádky takhle pracovaly). Na druhou stranu netřeba mít vystudovanou diplomacii, abys dělala něco s tím související. Těžko radit, neznám tě. Já jsem proto k právům začala studovat i další školu.

      Delete
    3. Právě, berou tam každého 7. - já chci na VŠE (nevím, jak je to přesně na FSV - tam si to ještě musím nastudovat) a snažím se připravovat už teď, ale to bych nebyla já, kdybych to zase nezačala flákat. Ráda bych se do oboru diplomacie dostala, i kdyby třeba jinak, pokud znáš další jiné cesty, prosím o radu (také mě napadá, jestli můžu tykat? :))
      A ještě bych měla dotaz, proč k právům další školu, nějaké zklamání? Já vlastně ani nevím, jak to na právech chodí, nikoho z téhle školy neznám, spíš mám jen pocit, že by mě to bavilo! :)

      Delete
    4. Já teď na VSE končím management a moc spokojená se školou nejsem, o FSV nic nevím. Držím palce. Jedna kamarádka se k té práci dostala na základě pracovní cesty do zahraničí (pak pomáhala těm, co se taky chystali vyscestovat...), druhá přes práci u Člověka v tísni. Práva jsou super, ale záleží, co chceš dělat dál. Já bych ráda soudila, ale je to dost nejisté, tak pro jistotu ještě druhá škola.

      Delete
    5. A jakto, že Ti škola nevyhovuje, já jsme jí naprosto unešená - tedy ze dne otevřených dveří. Kamarádi a známí, co tam studují/ studovali, si také nijak nestěžovali, tak nevím. :)
      Díky za tipy, určitě se do diplomacie budu snažit dostat všelijak, třeba i jinými cestami než přes VŠE :)

      Být soudcem musí být rozhodně zajímavá, ale velmi zodpovědná, momentálně bych raději soudit nechtěla.

      Delete
    6. Moc lidí, žádný osobní přístup, celé studium je o tom najít si test, který už se psal, na borec.cz :-( Učitelé většinou nic moc, nebo mám smůlu. Ale určitě je obecně na každém, jestli studuje stylem, aby z toho něco měl, nebo jen aby prolezl..

      Delete
    7. Zvláštní, to by mě docela mrzelo. I když nevím, stále mi to nebere můj skvělý pocit z té školy. :) Je fakt,že záleží na člověku.. :)

      Delete
  4. článek je velmi zajmavý a akorát mě utvrdil v názor, že si vězni rozhodně mají na co stěživat...v takovémhle prostředí, který působí na psychiku člověka spíše devastujícím, než nápravným dojmem, se jentak někdo nezmění. Kvalita českých věznic a vězeňství je skutečně smutná (a to z více pohledů). Pokud tě tahle problematika zajímá, oporučuji knihy mého vyučujícího Jaroslava Hály,který je letitým vězeňským psychologem ;o)

    ReplyDelete
    Replies
    1. díky za tip na knihu a za zajímavý názor. :)

      Delete
  5. To muselo být zajímavé! Jak jste se k tomu dostali? Přišel s tím profesor? Nebo to vaše škola dělá každý rok? Hrozně ráda bych se tam taky někdy podívala, a hlavně mluvila s vězni, ptala se, sledovala zda-li se nějak ,,napravili", viděla ty podmínky. Zajímavé!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Na semináři Aktuální svět jsme se zabývali tématem trestu smrti a profesoři přišli s tímhle nápadem. Nejprve jsem do věznice moc nechtěla, ale jsem z toho unešená - nevím, jak přesně své pocity popsat. Já se také ptala, sledovala a je to pro mě velkým přínosem!

      Delete
  6. Určitě to není přijemne tema, ale rozhodne zajimave. Ja se vzdy o toto zajimala. Nechci rict, ze jsem byla nadsena, ale byla jsem rada, ze jsem naprikld mela tu moznost se podivat do Terezina, to sice ani tak s veznici nesouvisi, jako ze uz je to koncentracni tabor, asi je to trochu neco horsiho nez veznice, i kdyz vsude museli byt priserne podminky, ktere si ani nechceme predstavovat :(((

    ReplyDelete
    Replies
    1. v Terezíně jsem byla také a byl to pro mě silný zážitek, ráda bych se podívala do Osvětimi, ale musím říci že věznice byla rozhodně silnějším zážitkem.

      Delete
  7. Skvělý článek, víc takových! :) Málo blogů dokáže už psát o něčem jiném než o nové rtěnce nebo halence, která je právě v akci:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Děkuji. Jsem ráda, že se článek líbí. :)

      Delete
  8. wow, to musí bejt docela silnej zážitek, jít do věznice ne?
    mě osobně teda stačily tresty smrti v 'zelené míli', jestli znáš..takže já se stavím docela proti :)

    http://thisisworldofzoe.blogspot.com/

    ReplyDelete

Děkuji za Vaše komentáře - moc potěší!