Thursday 3 May 2012

READING: Malý princ - Éxupery

Má nejoblíbenější kniha, kterou můžu přečíst třeba stokrát! Vždy v ní najdu něco nového, něco pro mě doposud skrytého. Nějakou novou pravdu a moudrost, kterou si poznamenám do svého seznamu krásných vět. Pohádka pro dospělé, jak se někdy knize říká, že velikým bohatstvím každé knihovničky a každého čtenáře. Roztomilý princ, který vypráví letci, který ztroskotal v poušti, svůj příběh o cestování po různých planetách, mě vždy dokáže rozněžnit.

Planety, na kterých bydlí král nebo hvězdář, pijan nebo businessman - každá povídka o planetce skrývá poučení, přirovnání k běžnému světu a lidem, se kterými se dennodenně potkáváme.

Tuto knihu bych doporučila v originále lidem, kteří studují francouzštinu (klidně i začátečníkům).



Zde pár mých oblíbených citací:


  • „Né! Né!“ říká princ. „Já nechci hroznýše se slonem uvnitř! Já chci beránka…“ Vypravěč nakreslí beránka, ale kresby se Malému princi nelíbí. Nakonec vypravěč nakreslí bednu, ve které je beránek. Malý princ, který vidí beránka v bedně, tak, jak vidí slona v hroznýši, říká „To je perfektní.“

  • „Všichni dospělí byli dětmi, ale málokdo si na to pamatuje."

  • „Když jde člověk stále rovně, daleko nedojde ... “

  • Dospělý si potrpí na číslice. Když jim vypravujete o novém příteli, nikdy se vás nezeptají na věci podstatné. Nikdy vám neřeknou: „Jaký má hlas? Které jsou jeho oblíbené hry?“ Místo toho se zeptají: „Jak je starý? Kolik má bratrů? Kolik váží? Kolik vydělává jeho otec?“ Teprve potom myslí, že ho znají.

  • „Víš..., když je člověku moc smutno, má rád západy slunce...“

  • „ Musím přeci snést dvě nebo tři housenky, když chci poznat motýly.“...

  • Lidé? Je jich myslím šest nebo sedm. Je tomu mnoho let, co jsem je spatřila. Kdo ví, kde jsou. Vítr jimi povívá. Nemají kořeny a to jim velice vadí."

  • „Nikdy nejsme spokojeni tam, kde jsme,“ vysvětloval výhybkář.

  • "Poušť je krásná právě tím, že někde skrývá studnu.“


Zde se můžete pokochat krásnými výrobky s motivy Malého prince - jak už nábytek nebo drobné doplňky jako jsou třeba hodinky. :)

6 comments:

  1. Malý Princ je krásný, ale číst to jako dítě, opravdu asi netuším, o co jde. Musí být zajímavé číst to v originále, mám chuť do toho jít :D :).

    ReplyDelete
  2. Děkuji za poslední komentář slečno :) Už ať je po maturitě :) čeká mě obrovský seznam knížek, který chci přečíst :) Malý princ samozřejmě nechybí byť už jsem ho četla několikrát :) Ty hodinky bych chtěla :) jsou úžasnéé :) ách jo :)

    ReplyDelete
  3. Musím se přiznat a u toho se začervenat, že jsem Malého prince nikdy nečetla. Vlastně ani nevím proč. Třeba se do něj časem pustím.

    ReplyDelete
  4. My ho četli v páté třídě a já ho skoro až nesnášela.Přišel mi tehdy jako úplná blbost.Jenže ted někdy jsem byla v knihovně kde Malého prince předčítal Albert z Charlie Straight. Tak se mi zase zalíbil,takže plánuju si tu knížku přečíst :)

    ReplyDelete
  5. Nechápu, proč to nutí číst malé děti. Mě se to nikdy nelíbilo, ted jsem si na to našla chut a čas jako na knížku k maturitě a vím najisto, že se k ní budu vracet, oslovila mě neskutečně. Ta logika malého dítěte a do toho ty filozofické myšlenky, geniální! A četla jsem ji i v originále, je psaná krásnou francouzštinou a čte se skvěle, některé citáty se mi líbí i víc v originále, třeba ten na obrázku, co tu máš :)

    ReplyDelete
  6. Je to krásná knížka. Když jse ji četla jako malá, připadalo mi to jako nesmysl. Nechápala jsem podstatu této knížky, brala jsem to jako smyšlený pohádkový příbeh. Až postupem času člověk pochopí hlubokou myšlenku tohoto díla. Nemyslím si, že je špatné když jí čtou děti v útlém věku. Je pak velmi zajímavé srovnat názor dítěte a dospělého a porovnat jeho chápání, pohled na tuto věc.

    ReplyDelete

Děkuji za Vaše komentáře - moc potěší!